Maddie is online: Σειρά κινούμενων σχεδίων που διδάσκει παιδιά δημοτικού

Maddie is online: Σειρά κινούμενων σχεδίων που διδάσκει παιδιά δημοτικού

Η Δρ. Κωνσταντίνα Μαρτζούκου, Ελληνίδα ακαδημαϊκός στη Σκωτία με εξειδίκευση στον πληροφοριακό γραμματισμό, δημιούργησε μια καινοτόμο σειρά κινούμενων σχεδίων που έχει σκοπό να διδάξει σε παιδιά δημοτικού (9-12 χρονών) τους κινδύνους του διαδικτυακού εκφοβισμού και την ανάπτυξη της ψυχικής ανθεκτικότητας και πληροφοριακής παιδείας.

‘H Μάντι είναι στο Ίντερνετ’ (‘Maddie is Online’) είναι ένα δωρεάν εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο αφηγείται τις φανταστικές περιπέτειες στην καθημερινή ζωή της Μάντι, ενός δεκάχρονου κοριτσιού που έρχεται αντιμέτωπη με τις δυσκολίες επικοινωνίας και παραπληροφόρησης στο διαδίκτυο.

 



Το πρόγραμμα αποτελείται από δύο σειρές, οι οποίες είναι διαθέσιμες στις παρακάτω ιστοσελίδες:

Σειρά Νο. 1 Ψυχική ανθεκτικότητα και ασφάλεια στο διαδίκτυο: (8 επεισόδια ) (διάρκεια 17-18 λεπτά).

Σειρά Νο. 2 Παραπληροφόρηση: (11 επεισόδια ) (διάρκεια 1 ώρα 11 λεπτά) -18 λεπτά).

Μερικές σκέψεις για τα κοινωνικά μέσα πληροφόρησης και τον διαδικτυακό εκφοβισμό: (διάρκεια 4-5 λεπτά).



Η Δρ. Μαρτζούκου ξεκίνησε τη σειρά επειδή ήθελε να εξετάσει θέματα που αφορούν την ανάπτυξη του πληροφοριακού γραμματισμού των παιδιών, ως ψηφιακοί πολίτες του μέλλοντος που διαθέτουν κρίσιμες και απαραίτητες δεξιότητες, όχι μόνο σε τεχνολογικό αλλά και σε κοινωνικό επίπεδο.

Παρόλο που τα παιδιά της νέα γενιάς μεγαλώνουν με το διαδίκτυο και εκτίθενται σε μια πληθώρα νέων μέσων επικοινωνίας και τεχνολογιών, δεν έχουν ακόμα αποκτήσει ψηφιακή ωριμότητα και ακόμα περισσότερο ψυχική ανθεκτικότητα στο περιβάλλον του διαδικτύου.

Εκπαιδευτικοί, βιβλιοθηκονόμοι και γονείς οφείλουν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην επιμόρφωση των παιδιών σχολικής ηλικίας, που μπορεί να φαίνονται επιφανειακά εξοικειωμένα με τις νέες τεχνολογίες αλλά όχι απαραίτητα με τις αρχές της διαδικτυακής κοινωνικής συμπεριφοράς και τους κίνδυνους που επιφυλάσσει η διαδικτυακή επικοινωνία.

Ούτως ώστε τα παιδιά να εστιάσουν το ενδιαφέρον τους σε αυτά τα θέματα, είναι σημαντικό να τους δοθούν μαθησιακές ευκαιρίες οι οποίες είναι ενδιαφέρουσες και σχετίζονται με τα ασχολίες τους και τα ερεθίσματα τους στην καθημερινότητα των διαδικτυακών εμπειριών τους.

Έρευνες στην πληροφοριακή παιδεία και την διαδικτυακή εκμάθηση έχουν αποφανθεί ότι υπάρχουν πολύπλοκες ευκαιρίες όπως και προκλήσεις στο καθημερινό διαδικτυακό περιβάλλον των παιδιών (ακόμα και από την ηλικία των 5 ετών) αφού η επικοινωνία και το παιχνίδι, χρησιμοποιώντας ψηφιακά μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι μια συνηθισμένη και καθημερινή εμπειρία για πολλά παιδιά, είτε πρόκειται μέσω της ανταλλαγής μηνυμάτων, προσωπικών βίντεο ή διαδικτυακών παιχνιδιών που διαθέτουν διαδραστική επικοινωνία και ομαδική διασύνδεση.

Πέρα από τους υπάρχοντες κίνδυνους που εγκυμονεί το διαδίκτυο, για τους οποίους ακούμε πιο συχνά από τις θετικές επιδράσεις και ευκαιρείες που δημιούργει, υπάρχει αρκετό διαθέσιμο εκπαιδευτικό υλικό για μικρά παιδιά το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από το σχολείο και την οικογένεια για την διαδικτυακή εκμάθηση των παιδιών.

Μερικά παραδείγματα (στην Αγγλική γλώσσα) που μπορούν να αποτελέσουν έναυσμα για τη δημιουργία παρόμοιας προσπάθειας στην Ελλάδα συμπεριλαμβάνουν τα παρακάτω:

  • Η Ofcom στη Μεγάλη Βρετανία έχει αναπτύξει το ParentPort με συμβουλές που απευθύνονται σε γονείς.

  • Tο Digizen είναι μια ιστοσελίδα που διαθέτει πληροφορείς για εκπαιδευτικούς, γονείς και παιδιά ως προς το πώς μπορούν να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους σαν υπεύθυνοι διαδικτυακοί πολίτες (http://old.digizen.org/)

  • Το Childnet International διαθέτει μια διαδικασία γραπτής συμφωνίας για παιδιά και γονείς που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για διάλογο στην οικογένεια ως προς το χρόνο και την έκθεση των παιδιών στο διαδίκτυο https://www.childnet.com/ufiles/Family-agreement-template.pdf

  • Tο Digital Resistance project προωθεί τις αρχές της καλής διαδικτυακής συμπεριφοράς μέσω μιας κριτικής μαθησιακής προσέγγισης and εκπαιδευτικών προγράµµατων µέσω οµοτίµων (peer learning) pjp-eu.coe.int/en/web/charter-edc-hre-pilot-projects/digital-resistance.



Παρόλ’ αυτά, η Δρ. Μαρτζούκου παρατήρησε ότι υπάρχει ανάγκη για τη δημιουργία πιο άμεσων και δημιουργικών μέσων εκμάθησης που να απευθύνονται σε μικρά παιδιά. Προς αυτή την κατεύθυνση χρησιμοποίησε μία εφαρμογή δημιουργίας κινούμενων σχεδίων, που ονομάζεται Plotagon https://plotagon.com/.

Η χρήση κινούμενων σχεδίων έχει προταθεί ερευνητικά ως ένα αυθεντικό και δημιουργικό εκπαιδευτικό μέσο που προσηλώνει το ενδιαφέρον των παιδιών στην εκμάθηση με έναν πιο άμεσο τρόπο. Ως μέρος της σειράς, η Δρ. Μαρτζούκου χρησιμοποίησε για τους χαρακτήρες αληθινές φωνές και ένα σχολικό σενάριο για μια πιο ρεαλιστική και πιστευτή ιστορία, προσθέτοντας την ίδια στιγμή άπλετες δόσεις φαντασίας στους ήρωες της σειράς.

Η πρώτη σειρά των κινούμενων σχεδίων αφηγείται την ιστορία της Μάντι που έρχεται αντιμέτωπη με θέματα διαδικτυακής κοινωνικής συμπεριφοράς, εκφοβισμού και ανθεκτικότητας και βασίζεται σε 6 διαφορετικά σενάρια από τα οποία, τα παιδιά που παρακολουθούν της σειρά, καλούνται να διαλέξουν ένα ‘σωστό’ σενάριο που θα βοηθήσει τη Μάντι να αντιμετωπίσει το πρόβλημα και να το συζητήσουν.



Η Μάντι συναντά τη βιβλιοθηκονόμο και μαθαίνει για τη πληροφοριακό γραμματισμό

Η δεύτερη σειρά παρουσιάζει μια πλοκή με την άφιξη της κυρίας Μέϊσον, μιας καινούργια δασκάλας, και συμπεριλαμβάνει την επίσκεψη της Μάντι στη βιβλιοθήκη όπου συναντά την βιβλιοθηκονόμο (επεισόδιο 5) που της μαθαίνει για τον πληροφοριακό γραμματισμό, δηλαδή πως να βρίσκει πληροφορίες στο διαδίκτυο αναπτύσσοντας κριτική σκέψη για να «φιλτράρει» έγκυρες και ποιοτικές πηγές πληροφόρησης. Η σειρά δίνει έμφαση στο «Πώς να διακρίνετε τις ψευδείς ειδήσεις» (‘How to spot fake news’) από τη Διεθνή Ομοσπονδία Ενώσεων Βιβλιοθηκονόμων και Ιδρυμάτων (αγγ:International Federation of Library Associations and InstitutionsIFLA) https://www.ifla.org/publications/node/11174 και καλεί να παιδιά, ανάμεσά σε άλλα, να σκεφτούν κριτικά από που προέρχονται οι πληροφορίες που βρίσκουν στο διαδίκτυο, αν είναι έγκυρες, ποιοτικές και επίκαιρες.



Η Μάντι παρουσιάζει τις βασικές αρχές του «Πώς να διακρίνετε τις ψευδείς ειδήσεις»

Το άρθρο αυτό παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στα Αγγλικά μέσω του Chartered Institute of Library and Information Professionals CILPS Blog https://www.cilips.org.uk/maddie-is-online-teaching-information-literacy-and-digital-skills-to-schoolchildren-via-animation/ Η σειρά είναι στην Αγγλική γλώσσα και δεν διατίθεται ακόμα στα Ελληνικά.

Σχετικά Videos

Powered by TUODY Software